Elementy składowe układu
klimatyzacji:

PAROWNIK
¯¯¯¯¯¯¯¯
FILTR KABINOWY
DMUCHAWA
SKRAPLACZ
KOMPRESOR (SPRĘŻARKA)
ZAWÓR ROZPRĘŻNY
OSUSZACZ
PAROWNIK
Parownik klimatyzacji jest drugim wymiennikiem ciepła w układzie po skraplaczu. Praca parownika polega na ochładzaniu powietrza oraz jego osuszeniu, które następnie przy pomocy dmuchawy trafia do wnętrza kabiny. Parownik swoją budową przypomina skraplacz, bowiem składa się z szeregu aluminiowych rurek wyposażonych w żeberka chłodnicze. Aluminium jest znakomitym przewodnikiem ciepła dlatego ze względu na swoje właściwości całe użebrowanie parownika zostało wykonane właśnie z aluminium. Przepływające powietrze przez parownik zostaje ochłodzone oddając ciepło czynnikowi chłodniczemu, który krąży wewnątrz układu. Schłodzone powietrze zostaje bezpośrednio doprowadzone do wnętrza pojazdu poprzez dmuchawę napędzaną elektrycznie umieszczoną przed parownikiem. W wyniku ochłodzenia powietrza dochodzi do jego znaczącego osuszenia, skroplona z powietrza woda powoli osadza się na żeberkach parownika, po czym spływa do znajdującej się pod nim miski i za pomocą specjalnego przewodu wydostaje się na zewnątrz. Można wówczas zauważyć charakterystyczną „kałuże wody” pod samochodem, co jest zjawiskiem jak najbardziej pożądanym ponieważ świadczy o drożności układu odpowiedzialnego za odprowadzanie wody. Wilgoć obecna na powierzchniach parownika oraz osadzające się na nim różnego rodzaju zanieczyszczenia takie jak np. kurz i pyłki roślin, stanowią idealne środowisko do rozwoju mikroorganizmów, dlatego ważne jest, aby pamiętać o regularnej wymianie filtra kabinowego. Inną bardzo ważną funkcją filtra kabinowego jest ochrona parownika przed zabrudzeniem, zabrudzony filtr staje się siedliskiem bakterii i zanieczyszczeń, które z czasem osiadają się także na powierzchniach parownika zintegrowanego z układem wentylacji. Wysoki poziom zanieczyszczeń systematycznie zapycha blaszki radiatorów na parowniku, co w konsekwencji prowadzi do blokowania przepływu powietrza i obniżenia wydajności klimatyzacji. Zaniedbanie wymiany filtra kabinowego może doprowadzić do poważnego zanieczyszczenia radiatorów, co z kolei skutkuje koniecznością oczyszczenia lub wymiany parownika.


Czy wiesz że:

„Podczas upalnych dni przy włączonej klimatyzacji można zaobserwować charakterystyczną „kałuże wody” pod samochodem. Dzieje się tak w wyniku skraplania wody na parowniku. Jest to zjawisko jak najbardziej normalne ponieważ świadczy to o drożnym układzie odprowadzającym wodę w wyniku pracy klimatyzacji".
Serwis

Promocje

Przewodnik techniczny

Locust Car Service


© 2016 Rubicon, All Rights Reserved
Jesteśmy partnerem sieci O.K. SERWIS