HISTORIA OPONY
Czyli od czego to wszystko się zaczęło ;)
Przewodnik techniczny:

HISTORIA OPONY
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
BUDOWA I PROCES PRODUKCJI
CIŚNIENIE W OPONACH
NAPEŁNIENIE AZOTEM
GŁĘBOKOŚĆ BIEŻNIKA
KIEDY ZMIENIAĆ OPONY
WIEK OPONY
RODZAJE OPON
OZNACZENIA OPONY
ETYKIETA OPON
INDEKS PRĘDKOŚCI
W związku ze wzrastającą masą ciężarówek, kolejne generacje opon zaczęto zwiększać z 5 cali do 10 cali. Zwiększano też trwałość opon, stosując kilka warstw tkaniny. Udoskonalano też mieszankę gumową , dzięki czemu opony były bardziej miękkie i trwałe, a przebieg ich określano na  40 tys. km. W 1938 roku Michelin wprowadził na rynek oponę Metalic - pierwszą oponę ciężarową z kordem stalowym. Rosnąca prędkość poruszania się ciężarówek powodowała szybkie nagrzewanie się boków opony w wyniku ruchów warstw opasania (opony diagonalne). Lekarstwem było wynalezienie przez firmę Michelin opony o konstrukcji radialnej. Pierwszą  radialną  oponę
fotografia: Continental
źródło: Intertruck 4/2013
Początki istnienia opony sięgają roku 1840, kiedy to Charles Goodyear wynalazł sposób otrzymywania gumy w procesie gorącej wulkanizacji naturalnego kauczuku z siarką. Dzięki doskonałym właściwością tłumienia wstrząsów, gumę zaczęto wykorzystywać do produkcji  pełnych opon zwanych masywami. Obręcze kół jezdnych zaczęto oblewać gumą i stosować w bicyklach, pojazdach zaprzęgowych i w późniejszym okresie w samochodach. W 1888 roku Szkot John Boyd Dunlop opatentował oponę pneumatyczną.  Opony pneumatyczne Dunlopa rozpropagowali rowerzyści , dzięki którym wygrywali wyścigi rowerowe. Okazało się jednak, że 40 lat wcześniej pewien Anglik o nazwisku Thompson wpadł na równie podobny pomysł produkcji  opon. W tej sytuacji patent Dunlopa unieważniono, co spowodowało, że każdy kto miał  troch pieniędzy mógł produkować opony pneumatyczne bez ponoszenia jakichkolwiek opłat licencyjnych. We Francji w 1889 roku swoją działalność rozpoczęli bracia Michelin, w USA powstała firma Goodyear  Tire and Rubber  Company. W Niemczech swoją produkcję uruchomiła firma Continental, która od 1871 roku produkowała masywy, a w roku 1898 rozpoczęła produkcję opon dętkowych do samochodów. W porównaniu z masywami, opona pneumatyczna miała niskie opory toczenia i lepiej tłumiła wstrząsy, jednak często ulegała przebiciu gwoździami z końskich podków, które licznie leżały wówczas na ulicy. Opony pneumatyczne bardzo szybko wyparły masywy, ponieważ umożliwiały znacznie szybszą i komfortową jazdę, jeśli ulegały przebiciu musiał naprawić je szofer. Opona pneumatyczna była stale modernizowana i w 1904 roku zastosowano po raz pierwszy bieżnik, w 1910 roku do mieszanki gumy dołączono sadzę, dzięki której opona zmieniła kolor z szarej na czarną. W 1922 roku Dunlop wprowadził oponę ze stalową drutówką i tekstylnym kordem, przez co trwałość opony wzrosła 3-krotnie, coraz więcej firm transportowych przekonywało się do opon pneumatycznych. Dzięki zastosowaniu opon pneumatycznych samochody ciężarowe mogły rozwijać wyższe prędkości. W latach 20 zaczęto stosować opony pneumatyczne montowane na wymiennej obręczy, co znacząco skróciło wymianę uszkodzonego koła. Gdy bieżnik był już całkowicie zniszczony, nakładano nowy co wydłużało życie opony.
do ciężarówek Michelin X Radial wprowadzono w 1952 roku. Trzy lata później Continental przedstawił pierwsze opony błotno-śniegowe M+S. Dunlop w 1962 roku odkrył zjawisko aquaplaningu, które zrewolucjonizowało konstrukcję rzeźby bieżnika. W kolejnych latach postępowała specjalizacja opon ze względu na przeznaczenie (opony dalekiego zasięgu, budowlane), umiejscowienie na osi (napędzana, kierująca), a także możliwość ich bieżnikowania. Udoskonalono też mieszanki gumowe, w których zmniejszono ilość naturalnego kauczuku, zastępując go syntetycznym.  Wynalezienie opony pneumatycznej okazało się jednym z kluczowych wynalazków przemysłu motoryzacyjnego, podobnie jak wynalezienie koła umożliwiło rozwój cywilizacji.
Serwis

Promocje

Przewodnik techniczny

Locust Car Service


© 2016 Rubicon, All Rights Reserved
Jesteśmy partnerem sieci O.K. SERWIS