BUDOWA I PROCES PRODUKCJI OPONY
Z czego produkuje się opony samochodowe
Produkcja opony rozpoczyna się od przygotowania półproduktów. Jednym z nich jest mieszanka gumowa składająca się z kauczuku, sadzy, oleju, krzemionki i dodatków chemicznych. Z mieszanki gumowej wytłacza się surowy bieżnik czy też boki opony. Do produkcji opony potrzebne są też kordy, czyli tkaniny techniczne pokrywane cienką warstwą gumową, elementy stalowo-gumowe i gumowo-tekstylne, z których wykonuje się osnowę lub opasanie oraz drutówka (druty zwinięte w okrągły pakiet o średnicy zależnej od wielkości opony). We właściwym procesie produkcji drutówkę wbudowuje się w warstwę kordu, nakłada się wykładzinę wewnętrzną (butylową) i boki.
Przewodnik techniczny:

BUDOWA I PROCES PRODUKCJI
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
HISTORIA OPONY
CIŚNIENIE W OPONACH
NAPEŁNIENIE AZOTEM
GŁĘBOKOŚĆ BIEŻNIKA
KIEDY ZMIENIAĆ OPONY
WIEK OPONY
RODZAJE OPON
OZNACZENIA  OPON
ETYKIETA OPON
INDEKS PRĘDKOŚCI
Następnie nakłada się opasane stalowe (warstwy kordu o krzyżujących się niciach). Oponę surową poddaje się procesowi wulkanizacji. Proces ten realizuje się w prasach, w których znajdują się formy odwzorowujące zewnętrzny kształt opony i kształt bieżnika. Pod wpływem ciśnienia i temperatury poszczególne warstwy mieszanki gumowej lub elementy gumowo-metalowe łączą się ze sobą. Czas trwania wulkanizacji i parametry procesu są kontrolowanie elektronicznie.
schemat budowy opony
Bark
Ściana boczna
Stopka
Bieżnik
Opasanie stalowe
Osnowa tekstylna
Drutówka
CHARAKTERYSTYKA OGUMIENIA
FUNKCJE POSZCZEGÓLNYCH ELEMENTÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD OPONY
Stopka:
Element, który styka się z obręczą koła. W skład stopki wchodzą biegnące obwodowo druty wzmacniające utrzymują oponę na feldze, zwane drutówką, osłonięte paskami wzmacniającymi.

Bok opony:
Część opony między bieżnikiem i stopką.

Osnowa:
Wraz ze stopką konstrukcyjny szkielet opony składający się z warstw kordu. Na osnowę działają obciążenia statyczne i dynamiczne, od jej konstrukcji zależą niektóre właściwości opony.

Opasanie:
Warstwa materiału z nierozciągliwego materiału pod bieżnikiem.

Bieżnik:
Wierzchnia część opony stykająca się z nawierzchnią drogi.
Serwis

Promocje

Przewodnik techniczny

Locust Car Service


© 2016 Rubicon, All Rights Reserved
Jesteśmy partnerem sieci O.K. SERWIS